Sunday, October 30, 2011

Kursus Kahwin Part 2

Assalam,

Sebenarnya nie baru blk dari kursus kawen. Hari nie hari terakhir citer pasal penjagaan kesihatan, dan pembubaran perkahwinan.

Rasa takut pon ada tgk statistik sekarang nie. Out of 4 ribu yang kawen seribu bercerai setahun bagi penang. Tapi memang betulla kata ustaz n ustazah, byk kawen masa cuti sekolah dan bercerai masa raya. 

Benda nie semua penting utk kita. Sebab tak nk bg kita tersalah buat keputusan. Utk dijadikan teladan. Memang takdah jodoh or jodoh tak panjang tapi kita dah berkawan bertahun2x, bertunang lagi, jenuh kumpulkan duit sebab nk kawen. Rasanya utk both wedding lelaki kena keluarkan duit sekurang2xnya 20 ribu! Fuh, tue sebenarnya paling sket la...

Then kawen x sampai setahun dah macam2x masalah. Risau pon ada. Tapi semua mendoakan yg terbaik utk hubungan masing-masing la kn? Sapa nk berkahwin utk tambah masalah kn?

Lepas tuh siap ada kuiz lagi, utk negeri lain tak taw la ada ka tak. Mudah tp keliru la jugak dengan jawapan. Dua hari punya kursus kena jawab kn? Buku pon x sempat baca. Tapi okay la bleh jawab kn. 

Nak kawen nie bukan urusan yg main2x. Myb kita memang tergedik2x nk kawen sebab semua kekawan kita nk kawen. Tapi tgk life serupa orang tak kawen pn.  Still hanging out dengan kekawan, aurat tak jaga, myb dpt husband yang tak kisah kot. Aku pon tak baguih jugak dan mungkin sebab tuh aku masih tak bersedia nk kawen.

Persiapan mental dan fizikal nie. Rezeki itu rahsia. Mungkin perkahwinan jugak rezeki bagi aku. Aku sangat bersyukur. Mudah-mudahan aku dijauhi sifat mazmumah. Insya-Allah semua orang berubah ke arah kebaikan termasuk diri sendiri.

Alhamdulillah aku dah settle bab Kursus Kahwin. Tunggu tahun depan baru buat ujian HIV (sekurang2xnya 3 bulan sebelum dan sah sehingga 6 bulan) dan amek borang kebenaran nikah kat Perak. Kena amek di mana alamat IC kita yea.

That's all for now. Wassalam.

Arni

No comments:

Post a Comment